Relacja z wycieczki do Śmiełowa i Poznania zorganizowanej w ramach konferencji „Mickiewicz niepoprawny”

W dniach 15-17 lutego 2012 roku w Warszawie odbyła się ogólnopolska studencko-doktorancka konferencja naukowa Mickiewicz niepoprawny. Organizatorami sesji naukowej byli członkowie Koła Mickiewiczologicznego UW, a opiekunem naukowym – profesor Andrzej Fabianowski, kierownik Zakładu Literatury Romantyzmu.

Tegoroczna konferencja stała się – rzecz można – próbą ukazania Mickiewicza w nowej postaci. Internacjonalista czy patriota, młodzieńcze improwizacje a poetyka hiphopowego freestyle’u, dusza towarzystwa, wieszcz znudzony, tajemniczy, romantycznie niepoprawny – to niektóre słowa-klucze konferencyjnych odczytów.

Zwieńczeniem sesji stała się dwudniowa wycieczka do Poznania i Śmiełowa (18-19 II 2012), w której wzięli udział referenci i organizatorzy konferencji oraz profesor Wiesław Rzońca, zastępca dyrektora Instytutu Literatury Polskiej, pracownik Zakładu Literatury Romantyzmu. Podobnie jak sesja naukowa i inne towarzyszące jej wydarzenia, wyjazd został dofinansowany przez działającą przy Uniwersytecie Warszawskim Radę Konsultacyjną ds. Studenckiego Ruchu Naukowego.

Pierwszy dzień poświęciliśmy na zwiedzanie Muzeum im. Adama Mickiewicza w Śmiełowie. Wielkopolska to jedyna część Polski, w której Mickiewicz przebywał od sierpnia 1831 roku do marca 1832 roku. Wieszcz przybył do Poznania i Śmiełowa z Włoch, z zamiarem przekroczenia granicy między dwoma zaborami – pruskim i rosyjskim. Autor Dziadów – przedstawiciel Rządu Narodowego, wysłannik polskiej legacji w Paryżu – planował wziąć udział w powstaniu listopadowym. Chociaż Mickiewiczowi nie udało się przedostać na drugą stronę Prosny, wieszcz przebywał w Wielkopolsce przez siedem miesięcy, gdzie podejmowany był przez rodziny ziemiańskie i zostawił po sobie wiele cennych śladów.

Wystawę uporządkowano chronologicznie i tematycznie, przez co nasze zwiedzanie zamieniło się w wędrówkę z Mickiewiczem od jego najmłodszych lat – mieliśmy okazję zobaczyć pierwodruki jego utworów, portrety z różnych okresów, pamiątki, listy i bibeloty, które stanowią nie tylko dokument życia najwybitniejszego polskiego poety romantycznego, ale również dokument epoki. Jednymi z najcenniejszych eksponatów Muzeum im. A. Mickiewicza w Śmiełowie są dwa autografy Mickiewicza – wpis do pamiętnika Eugenii Morawskiej z Luboni z października 1931 roku oraz list pisany w Łukowie do Stefana Garczyńskiego przebywającego w tym czasie w Objezierzu (27 grudnia 1831 rok).

Zwiedziliśmy m.in. Pokój Pana TadeuszaPokój Dziadów, w których zgromadzono ilustracje, litografie, drzeworyty, zdjęcia, plakaty, przypomnienia inscenizacji, pierwsze wydania dzieł w języku polskim oraz wydania obcojęzyczne, a także Salę kultu Mickiewicza, zdominowaną przez obraz Tomasza Lisiewicza Apoteoza wieszcza, na którym postać umierającego Mickiewicza otaczają bohaterowie jego utworów. Mało kto wie, że opisana przez wieszcza w Panu Tadeuszu Kawiarka miała swój pierwowzór w służącej Ciastowskiej, która w pierwszym okresie istnienia Śmiełowskiego pałacu parzyła kawę i podawała ją gościom. Przypomina o tym pomieszczenie, które w czasach Chełmkowskich było pokojem służby. Telimena z kolei posiada wyraźne rysy Konstancji Łubieńskiej, wielkopolskiej kochanki poety.

Przedmioty osobiste z paryskiego mieszkania Mickiewicz oraz pamiątki po Andrzeju Towiańskim i Kole Sprawy Bożej to zawartość części ekspozycji nazwanej Mickiewicz – okres paryski. Naszą szczególną uwagę przykuły: zapalniczka (pojemnik na zapałki), która należała do autora Dziadów, szal jego żony Celiny, domowe sztućce i talerzyk, a także eksponowane w dalszej części pałacu łóżko w stylu Ludwika Filipa, w którym – wedle słów przewodniczki – nie tylko spała, lecz także rodziła swoje dzieci, wreszcie – umierała Maria Gorecka, najstarsza córka Mickiewicza.

Podczas przechadzki po podłogach, po których stąpał Mickiewicz, mieliśmy okazję zobaczyć także przedmioty i miejsca związane z innymi znamienitymi polskimi twórcami – biedermeierowski zestaw z wileńskiego mieszkania Salomei Słowackiej-Becu oraz Pokój Sienkiewicza, gdzie autor Quo vadis przebywał w 1899 roku, i gdzie dotknąć można kanapy z Laskowo-Głuchych; rodzinnego dworu Cypriana Kamila Norwida.

Niedzielę, drugi dzień wycieczki, poświęciliśmy na spacer po Poznaniu zorganizowany według romantycznego klucza. Widzieliśmy pomnik Adama Mickiewicza, zabrnęliśmy w uliczkę, przy której podczas swojego pobytu w Poznaniu mieszkał Juliusz Słowacki. Na skwerze im. Stanisława Moniuszki rozmawialiśmy o twórczości kompozytora, przy ulicy Karola Libelta wspominaliśmy postać i dzieło XIX-wiecznego filozofa, pod popiersiem Juliusza Słowackiego w Parku Marcinkowskiego dyskutowaliśmy o współczesnej recepcji poezji drugiego wieszcza w dziełach literatury popularnej i popularnonaukowej.

Dwudniowa wycieczka stała się doskonałym uzupełnieniem sesji naukowej Mickiewicz niepoprawny. O pobycie Mickiewicza w Wielkopolsce nie mówi się dostatecznie często, traktując ten element biografii jako zbędny albo wręcz mało istotny. Eksponaty Śmiełowskiego muzeum to cenne świadectwo ogromnego wpływu Mickiewicza na świadomość Polaków.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *