Ogólnopolski Festiwal Teatrów Offowych Teatralny RakOFFiec proponuje swoistą dyskusję dotyczącą kwestii poszukiwania tożsamości. Do szekspirowskiego dylematu „być albo nie być?” dodamy konkretne: BYĆ, ALE JAK? i mnogość niekonwencjonalnych odpowiedzi zawrzemy w wachlarzu festiwalowych propozycji. W otwierającym Teatralny RakOFFiec spektaklu Encyklopedia duszy rosyjskiej Edward Linde-Lubaszenko i Piotr Sieklucki zabiorą nas w pełną niepowtarzalnych emocji podróż po współczesnej Rosji. Z przedstawieniem zarazem męskiego i kobiecego sposobu postrzegania rzeczywistości spotkamy się w wyreżyserowanym przez Ewę Ignaczak monodramie Orlando w interpretacji Idy Bocian. Z kolei obecny w antropologii i filozofii temat Innego w przełożeniu na język fantasy – Obcego zaistnieje w spektaklu Alien w wykonaniu Teatru Palmera Eldritcha, który wyrósł z bardzo ważnego na polskiej mapie teatralnej Teatru Ósmego Dnia. Teatr Stacja Bukownica przedstawi Parady Hrabiego Jana Nepomucena Potockiego, które ukażą barwną, czasem oniryczną, czasem przewrotną i niewątpliwie bardzo zabawną historię ludzkich namiętności. Festiwal zakończymy premierą Potomka w reżyserii Sebastiana Stafeckiego, w wykonaniu Imperatywu Teatralnego, grupy teatralnej działającej w Domu Kultury „Rakowiec”. Spektakl zostanie zagrany 27 marca – uroczyście w Międzynarodowy Dzień Teatru. Na naszych oczach na scenie rozegra się zupełnie nieprawdopodobna historia, którą śledzi się z zapartym tchem.
Teatralny RakOFFiec 2012 będzie czymś w rodzaju forum wymiany myśli – także tych wyłamujących się ze schematów, niepokornych i twórczych – pomysłów na to, czym dzisiaj może być teatr.
Program
23.03 Piątek, g. 19.00
Encyklopedia duszy rosyjskiej, Teatr Nowy, Kraków
bilety: 15 zł
24.03 Sobota, g. 19.00
Alien, Teatr Palmera Eldritcha, Poznań
bilety: 10 zł
25.03 Niedziela, g. 17.00
Parady, Teatr Stacja Bukownica, Bukownica koło Grabowa nad Prosną
wstęp wolny
g. 19.00
Orlando, Scena Off de Bicz, Sopot
bilety: 10 zł
27.03 Wtorek, g. 19.00
Potomek, Imperatyw Teatralny, Warszawa
bilety: 10 zł
rezerwacje na wszystkie spektakle: info@oko.com.pl,
tel. 22 823 66 97 lub 510 124 434
karnet na wszystkie spektakle: 30 zł
Encyklopedia duszy rosyjskiej
Dzika i niezmierzona. Zabawna i okrutna. Rosja. Temat wciąż żywy. Obecnie kraj ten dla wielu Polaków obrósł w mity i legendy – nasz wschodni sąsiad wydaje się odleglejszy niż Ameryka. Jednak dusza rosyjska nadal fascynuje i zadziwia. W spektaklu Piotra Siekluckiego i Tomasza Kireńczuka spotykają się przypadkowo dwaj mężczyźni. Zaczynają się ostro zakrapiane rozmowy o Rosji. Jest mniej lirycznie, a bardziej delirycznie. Bohaterowie nie topią jednak w morzu wódki smutków. Encyklopedia duszy rosyjskiej to dowcipne przedstawienie, interesujący tekst i fenomenalne aktorstwo.
tekst: Wiktor Jerofiejew
reżyseria.: Tomasz Kireńczuk i Piotr Sieklucki
występują: Edward Linde-Lubaszenko i Piotr Sieklucki
czas trwania: 60 minut
23.03 g. 19.00 DK „Rakowiec”, filia Ośrodka Kultury Ochoty
Teatr Nowy z Krakowa
Teatr został założony przez Piotra Siekluckiego w 2006 r. jako stowarzyszenie non-profit, które wszystkie wypracowane środki przeznacza na bieżącą działalność i cele statutowe, m.in. promocję nowej dramaturgii, promocję młodych artystów, działania edukacyjne z dziedziny sztuki, przeciwdziałanie wykluczeniom. W gronie założycieli Teatru są: Dana Bień, Tomasz Kireńczuk, Łukasz Błażejewski, Dominik Nowak i Marek Kutnik. Mecenasem stałego miejsca Janusz Marchwiński. Teatr Nowy w Krakowie jest programowo finansowany ze źródeł Gminy Miejskiej Kraków, a także Urzędu Województwa Małopolskiego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Alien
Przedstawienie powstało we współpracy z nowojorskim dramaturgiem Howardem Pflanzerem, który zafascynowany spektaklem Jarzenie zaproponował zespołowi wspólne teatralne przedsięwzięcie. Spotkanie artystów zaowocowało dziełem śmiało eksplorującym popkulturowe mity, pełnym oryginalnego poczucia humoru, niekiedy ironicznym. W tym spektaklu ekologiczne paranoje spotykają się z hipotezami o pozaziemskich cywilizacjach. Kim naprawdę są obcy i czy rzeczywiście są wśród nas? Czy nasza planeta na pewno należy do nas? Czego pragną Ci, którzy byli Tutaj przed nami?
scenariusz: członkowie Teatru Palmera Eldritcha oraz Howard Pflanzer
reżyseria: Palmer Eldritch
występują: członkowie Teatru Palmera Eldritcha: Agata Elsner, Marcin Głowiński, Elżbieta Janicka, Kuba Kapral, Tomasz Michniewicz
muzyka: Jacek Kolasa
video: Jacek Kolasa, Marek Straszak
podziękowania: Malwina Janik, Edyta Moczulska
premiera: maj 2011
produkcja: Stowarzyszenie Artystyczne KOLEKTYW oraz Teatr Ósmego Dnia
Czas: 50 minut
24.03 g. 19.00 DK „Rakowiec”, filia Ośrodka Kultury Ochoty
Teatr Palmera Eldritcha
Teatr został założony w 2007 roku w Poznaniu. Grupę tworzą (w nawiasach podano teatry, z którymi wymieniona osoba współpracuje lub współpracowała): Agata Elsner (Prefabrykaty, Biuro Podróży, Teatr Ósmego Dnia), Marcin Głowiński (2XU, Usta Usta Republika, Ósmego Dnia), Elźbieta Janicka (Porywacze Ciał, Ósmego Dnia, Strefa Ciszy), Kuba Kapral (Usta Usta Republika, Porywacze Ciał, Strefa Ciszy, Ósmego Dnia), Tomasz Michniewicz (Ósmego Dnia). Czerpiąc z tak różnorodnych źródeł grupa tworzy własną niepowtarzalną stylistykę. Realizacje: Jarzenie (2008), Anomo tristi (2010), Alien (2011).
Parady
Spektakl Parady to przejęte z teatru jarmarcznego humorystyczne scenki napisane przez J.N. Potockiego w języku francuskim ku rozrywce widzów dworskiego teatru w Łańcucie. Szereg krótkich jednoaktówek wiąże się w całość nie tyle fabularnie, co za sprawą groteskowych postaci. Przedstawione w innej niż ma to miejsce w dziele Potockiego kolejności, wraz z elementami komedii dell’arte prezentują w całej okazałości bogactwo ludzkich emocji.
Parady wg Jana Nepomucena Potockiego
scenariusz i reżyseria: Sebastian Stafecki
asystent reżysera: Izabela Czajkowska
występują: Piotr Wojtecki, Dorota Walkowiak, Wioletta Kamionka, Małgorzata Ciężka, Katarzyna Lisiak, Maria Wróbel, Mirosław Borkowski.
premiera: Stowarzyszenie Kulturalno-Edukacyjne Stacja Bukownica. Bukownica, 22 sierpnia 2010 r.
czas: 60 minut
25.03 g. 17.00, DK „Rakowiec”, filia Ośrodka Kultury Ochoty
Teatr Stacja Bukownica
Istnienie zespołu jest dowodem na to, że teatr można robić zawsze i wszędzie, i wcale nie są do tego potrzebni zawodowi aktorzy. Wystarczy rozbudzić w ludziach pociąg do tego rodzaju sztuki, by ruszyła wielka lokomotywa i pociągnęła za sobą całą okoliczną ludność, a z nieczynnej stacji kolejowej uczyniła offowe centrum teatralne powiatu ostrzeszowskiego i okolic. Teatr ten to spełnienie niezwykłego marzenia niezwykłej kobiety, która zaprosiła do współudziału w tej niezwykłej teatralnej przygodzie rolników, budowlańców, nauczycieli, starych i młodych, księży i pastorów.
Orlando
Orlando to powieść o poszukiwaniu tożsamości. Jej bohater/bohaterka, długowieczny/a w swym nienaturalnie przedłużonym życiu jest świadkiem historycznych zdarzeń od XVI wieku aż po połowę XX. Jego/jej rozwój koncentruje się na własnym wnętrzu i tożsamości. Nieokreślona płeć, a właściwie jej nieoczekiwana zmiana, powoduje, że możemy śledzić proces dojrzewania bohatera/bohaterki z dwóch perspektyw – męskiej i żeńskiej. Adaptacja teatralna i monodram koncentrują się właśnie na problemie płci. Czy można przeżywać to samo życie i jako kobieta, i jako mężczyzna? Czy można istnieć, a raczej społecznie funkcjonować poza płcią? Czy zawsze jesteśmy postrzegani przez pryzmat płci i czy można się od tego uwarunkowania uwolnić?
Orlando wg Virginii Woolf,
adaptacja: Ida Bocian
reżyseria: Ewa Ignaczak
scenografia: Mateusz Mirowski
obsada: Ida Bocian
premiera 5 czerwca 2011
czas: 60 minut
25.03 g. 19.00 DK „Rakowiec”, filia Ośrodka Kultury Ochoty
Teatr Stajnia Pegaza
Teatr założyła w 1981 roku w Gdańsku Ewa Ignaczak, która reżyseruje w nim w ciągu całej 26-letniej działalności. Rokiem przełomowym dla teatru był rok 1987, zespół przeniósł się wówczas do Sopotu i rozpoczął pracę studyjną, która umożliwiła stworzenie charakterystycznego dla Stajni Pegaza warsztatu aktorskiego oraz formuły spektakli. Ewa Ignaczak sięgnęła po arcydzieła literatury: Dostojewskiego, Manna, Grassa, Kafkę, Lagerkvista. Stajnia Pegaza brała udział w wielu festiwalach i spotkaniach teatralnych w kraju i za granicą, m.in.: w Niemczech, Francji, Chorwacji, Litwie, Finlandii, Danii. Za spektakl Oskar-zm wg Blaszanego bębenka Güntera Grassa zespół otrzymał najważniejsze nagrody teatru niezależnego w Polsce. W grudniu 2003 roku Teatr Stajnia Pegaza stał się integralną częścią założonej również przez Ewę Ignaczak Sopockiej Sceny Off de Bicz.
Potomek
Festiwal zwieńczy premiera Potomka w reżyserii Sebastiana Stafeckiego, w wykonaniu Imperatywu Teatralnego, grupy teatralnej działającej w Domu Kultury „Rakowiec”. Towarzyszące rodzajowi ludzkiemu od zarania dziejów pragnienie przekazania życia i posiadania potomstwa zyskuje w sztuce nowe oblicze. Spektakl jest sceniczną interpretacją świetnie napisanego tekstu o pomyśle zaadoptowania dziecka przez parę. Złożoność i intrygująca nieokreśloność ludzkich relacji, dramat kryjący się w pozornie szczerym śmiechu, sieć prawdziwych i iluzyjnych związków i powiązań to składowe tej misternej konstrukcji, jaką jest Potomek.
scenariusz i reżyseria: Sebastian Stafecki
scenografia: Sebastian Stafecki, Paweł Rusinowski
opracowanie muzyczne: Bartosz Dermont
występują: Agnieszka Paszkowska, Izabela Zuzanna Stafecka, Paweł Rusinowski, Saniwoj Król, Bartosz Dermont, Mikołaj Osiński
czas: 60 minut
27.03 g. 19.00 DK „Rakowiec”, filia Ośrodka Kultury Ochoty
Imperatyw Teatralny
Imperatyw Teatralny to Teatr, Nieformalne Stowarzyszenie Teatralne założone przez profesjonalnych aktorów i animatorów kultury, których łączy miłość do teatru i pasja szerzenia kultury. Na co dzień członkowie grupy pracują także w innych teatrach i ośrodkach kultury, prowadzą zajęcia aktorskie, tworzą muzykę, tańczą, grają i reżyserują. Wszystkie te doświadczenia postanowili wykorzystać, tworząc autorskie spektakle Imperatywu Teatralnego, w którym realizują swoje ambicje aktorskie i reżyserskie. Od września 2011 roku grupa jest rezydentem Domu Kultury „Rakowiec”.
Konkurs na Najlepszą Recenzję ze spektaklu
Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Offowych
Teatralny RakOFFiec
Ogłaszamy konkurs na recenzję teatralną z jednego z festiwalowych spektakli. Konkurs adresowany jest do studentów. Oceniane będą teksty długości od 1000 do 3 600 znaków, czyli max. 2 strony znormalizowanego maszynopisu (czcionka Times New Roman), dokument RTF lub DOC. Przyjmujemy prace podpisane imieniem i nazwiskiem. Prosimy również o podanie numeru telefonu.
Czekamy na recenzje do 28 marca. Wyniki zostaną ogłoszone 30 marca 2012 r. na stronie internetowej DK „Rakowiec”. Na laureatów czekają 3 podwójne zaproszenia na koncert Grupy MoCarta w Domu Kultury „Rakowiec” 2 kwietnia o godz. 19.00. Nagrodzone prace zostaną również opublikowane na stronie www.rakowiec.art.pl.
Teksty nadsyłajcie na adres: rakoffiec@gmail.com
Jesteśmy bardzo ciekawi Waszych interpretacji!
DOM KULTURY „RAKOWIEC”
filia Ośrodka Kultury Ochoty
02-114 Warszawa, ul. Wiślicka 8
tel. 22-823-66-97; 22-823-66-72